Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

 - (donderdag, 3 december, 2020 - 13:00)
De bedoeling was dit jaar in het jaarlijks Ethisch Forum een gedachtewisseling te houden over examens in het hoger onderwijs, met de uitdagende titel
Fair exams in a mass university: can technology get us out of trouble?
Voor een uitgebreide beschrijving van het onderwerp en het voorziene programma wordt verwezen naar de website  van EF 2020.
Jammer genoeg zijn we genoodzaakt deze activiteit te verschuiven naar 2021.
De nieuwe datum is donderdag 9 december 2021.
 
Op donderdag 3 december 2020 van 13 u. tot 14.30 u. werd een nieuw type activiteit georganiseerd: "Lunchtime Ethical Forum", een kortere discussie over een actueel onderwerp met ethisch-maatschappelijke inslag.
De eerste editie heeft als onderwerp "The pandemic-driven digital university: temporary nightmare or seed for better higher education?".
Omwille van de omstandigheden werd deze activiteit volledig online georganiseerd.
Voor meer informatie, het programma, de ppt-presentaties en de video van de inleidingen door de uitgenodigde sprekers: klik hier.
 - (woensdag, 9 juni, 2021 - 19:30)

 

Om u te verwelkomen bij onze heropening wilden wij u verrassen met een exclusief jazz-concert Manoir de mes rêves met Philip Catherine (electric guitar)Paulo Morello (electric & acoustic guitar), Sven Faller (bass),gevolgd door een receptie (met respect voor de COVID-reglementering).

Wie is Philip Catherine?

Sinds de jaren '60 is Philip Catherine één van de vooraanstaande figuren van de Europese jazzscène.

Zijn samenwerking met jazzgrootheden zoals Chet Baker, Tom Harrell, NHOP, Stéphane Grappelli, Larry Coryell, Dexter Gordon, Charles Mingus, zijn unieke stijl en klankkleur alsook zijn ongebreidelde inzet voor de muziek zijn van een niet te miskennen invloed geweest op de ontwikkeling van de Europese jazz.

Philip Catherine’s soepel swingend gitaarspel en lyrische composities zijn uit duizenden herkenbaar. En ook al is Catherine een ware snarenvirtuoos, toch pakt hij nooit uit met gratuite technische demonstraties, maar concentreert hij zich op de puurheid van de klank, intensiteit van improvisaties en uiterst hecht samenspel met zijn muzikanten. 

In zijn carrière werd Philip Catherine gelauwerd met talrijke prijzen. Zo kreeg hij in 1990, samen met Stan Getz, de “Bird Prize” tijdens het Northsea Jazz Festival,   en in 1998 mocht hij in Parijs een Django D’Or  in ontvangst nemen voor “Beste Europese Jazzmuzikant".  In 2001 werd hem de ZAMU ‘Lifetime Achievement Award’  uitgereikt. In November 2002 ontving hij de eretitel “Maestro Honoris Causa” van de Stichting Antwerps Conservatorium (vorige jaren toegewezen aan Jos van Immerseel, Sigiswald Kuijken,  Toots Thielemans).  In November 2011 werd hij bekroond met de Klara prijs voor zijn carrière. In Mei 2016 de "ECHO Jazz Award" als 'Best International Guitarist' met het album "The String Project".

Het trio

Philip Catherine – electric guitar
Paulo Morello – electric & acoustic guitar
Sven Faller – bass

Philip Catherine en Paulo Morello ontmoetten elkaar in 2010 op het Burghausen Jazz Festival. In 2017 spraken ze af met bassist Sven Faller om een echte samenwerking te starten.

De chemie van dit trio bleek te kloppen en leidde tot een groot aantal optredens. Na het succesvol voortzetten van hun tour in 2018 besloten ze dat het tijd was om hun samenwerking vast te leggen in een opname, die ze vernoemden naar één van hun favoriete composities van Django Reinhardt: "Manoir de mes rêves".

Een groot deel van het repertoire van de band is gebaseerd op materiaal uit Parijs in de jaren vijftig en zestig, liedjes waar Philip Catherine van hield toen hij jong was, zoals "Les Amoureux des Bancs Publics" van Georges Brassens.

"Pas Encore" (evenals "L’ombrelle et le parapluie ») is van Henri Salvador en is gebaseerd op de woorden van Boris Vian. Terloops moet worden opgemerkt dat Salvador, voordat hij doorbrak als één van de grote stemmen van het Franse lied, kort speelde in de groep van Django Reinhardt. Reinhardt zelf wordt niet alleen vertegenwoordigd door het titelnummer, maar ook door zijn compositie "Swing 39", evenals door de jazznormen "Insensiblement" en "I’ll see you in my dreams", een van zijn meest iconische melodieën. "Jardin d'Hiver" is de grote organist Eddy Louiss. De beroemde Bossa Nova, "Recado", eveneens uit de jaren 60, past perfect in dit repertoire en vertolkt perfect de sterke punten van het trio.

Nieuwe releases bevatten twee nummers die verband houden met de Belgische zangeres Maurane: "Les Uns contre les Autres" (geschreven door Michel Berger) die Philip onmiddellijk in zijn repertoire opneemt na de recente dood van de zangeres, en "Enfant des Etoiles", dat voor Maurane werd geschreven door Philip's Belgische vriend, Evert Verhees. Evenals "To Philip", de compositie van pianist Nicola Andrioli, een van de hoogtepunten van het album.

 - (dinsdag, 22 juni, 2021 - 10:00)

Daguitstap naar het "Domaine de Mariemont" en de tentoonstelling "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens"  met de directeur Richard Veymiers en de conservatoren van het Museum.

Aangezien het gaat om een wetenschappelijke instelling van de Fédération Wallonie-Bruxelles, ging het bezoek door in het Frans en wordt de informatie verder enkel in het Frans verstrekt.

Programme

10h-10h15 : Accueil des participants
10h15-11h : Présentation du Domaine de Mariemont et de son histoire (dans le grand auditorium par R. Veymiers, Directeur).

En fonction du nombre de participants, nous pourrions constituer deux groupes.

11h-12h :
  *   Visite de l’exposition "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens" (groupe 1 guidé par M. Demelenne, la commissaire scientifique)
  *   Découverte du parc de Mariemont (groupe 2 guidé par G. Docquier, le conservateur d’Histoire domaniale)

12h-13h : Repas à la brasserie (« Terrasse de Mariemont »)

13h-14h :
*   Découverte du parc de Mariemont (groupe 1 guidé par G. Docquier)
*   Visite de l’exposition « Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens (groupe 2 guidé par M. Demelenne)

14h-16h30 : Découverte des collections permanentes (dont la Réserve précieuse) en compagnie des conservateurs. 

Information sur le Domaine

Mariemont c’est à la fois, un musée dont les collections rivalisent en qualité, sinon en étendue, avec celles des plus prestigieux musées du monde et un parc somptueux, planté d’essences rares et d’arbres séculaires, aux massifs de rhododendrons et d’azalées multicolores, aux allées sinueuses qui révèlent au promeneur des paysages variés en toute saison, un havre de calme et de beauté au sein d’une région dont l’industrialisation récente ne doit pas faire oublier les origines champêtres.
Le parc de Mariemont est un des plus beaux de Belgique. Entièrement clos de murs, il couvre une superficie d’environ 45 ha, auquel il faut ajouter celle de l’allée d’accès, dite « drève de Mariemont », et des vergers attenants sur une profondeur de 35m de part et d’autre.
Il doit son origine à Nicolas Warocqué fondateur d’une célèbre dynastie d’industriels et l’un des principaux actionnaires de la Société Minière du Parc de Mariemont constituée en 1802 en vue de l’exploitation charbonnière du ci-devant domaine royal. En 1829, il acheta une portion de la forêt de Mariemont pour s’y faire construire un château et aménager un parc d’une superficie d’environ vingt-sept hectares.
Le parc actuel conserve pour l’essentiel l’aspect qu’il avait au début du 20e siècle. Le noyau en a été dessiné en 1832 par Charles-Henri Petersen sur le modèle des jardins anglais de l’époque, où une alternance subtile de pelouses, d’étangs et de massifs de frondaisons, parcourus de chemins sinueux, cherche à évoquer l’aspect naturel des sites boisés. Les agrandissements ultérieurs en respecteront le style ; les plus importants seront réalisés par Raoul Warocqué, qui y englobera notamment les ruines du château de Charles de Lorraine et le « fer-à-cheval ».

Information sur l’exposition "Le monde de Clovis. Itinéraires mérovingiens" et le "Musée Royal de Mariement"

L'homme au coeur d'un discours archéologique.Les Mérovingiens, peuple de l’Europe du Nord-Ouest au début du Moyen Âge, sont bien connus à travers leurs nécropoles. L’exposition invite à les rencontrer dans l’intimité de leur foyer, à travers les gestes et prouesses techniques des artisans ou le quotidien d’une religieuse dans son monastère…
Un monde en mouvement, dans lequel on se reconnait Coincée entre les vestiges de l’Antiquité et les grandes cathédrales, l’époque mérovingienne est bien plus qu’une période de transition ; elle témoigne d’un monde en mouvement, dans lequel se posent des questions d’une brûlante actualité : migrations, relations à l’environnement, intégration culturelle, consommation et échanges à l’échelle mondiale.
Lier thématiques et questionnements contemporains.Une série de questions posées en parallèle des différentes thématiques de l'exposition sont proposées par le Musée et l'équipe Labo Philo de Picardie laïque. Comment en effet envisager hier et aujourd'hui de grands thèmes comme l'appartenance culturelle, la notion de propriété et de ressources naturelles, la migration libre et forcée, la définition de l'homme et de la femme, l'évolution de la liberté, le choix du sacré, ...
Échanges commerciaux, ici et ailleurs. Des grenats d’Inde et du Sri Lanka, de l’ambre de la Baltique, d’impressionnantes panoplies d’armes, de parures et bijoux en alliages précieux … Et si ces témoignages venus de contrées lointaines se trouvaient juste là, sous nos pieds ?

 - (zondag, 25 juli, 2021 - 06:15 tot zondag, 1 augustus, 2021 - 20:00)

 

Ook dit jaar organiseert de Universitaire Stichting voor de leden een reis naar Toscane, naar het Festival delle Crete Senesi met Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale. Deze reis gaat door van 25/7 tot 1/8/2021.

Voor meer informatie klik deze link.

Gezien het kortbij is, wordt ZO SPOEDIG MOGELIJK bevestiging gevraagd met de volgende details:

  • Ik kom alleen / per koppel.
  • Ik stuur als bijlage kopie van mijn ID-kaart met officiële naam per ingeschreven deelnemer.
  • Ik boek de vlucht mee met de groep.

 

 - (maandag, 13 september, 2021 - 20:00 tot vrijdag, 10 juni, 2022 - 20:00)

Na een complex jaar, nodigt het Paleis voor Schone Kunsten tijdens de volgende maanden opnieuw een aantal grote orkesten en befaamde musici-solisten uit, binnen een gevarieerd programma, volgens de COVID-regeling.

Wij selecteerden 15 concerten. Teneinde goede plaatsen te verzekeren, hebben wij reeds een optie genomen op een aantal plaatsen. De plaatsen bevinden zich voornamelijk op het 1ste balkon in 2de categorie - behalve voor het concert van Bartoli zijn het plaatsen in 1e categorie (1e frontbalkon) of 2e categorie (zijbalkon). Zodra de inschrijving afgesloten is, worden de niet-verkochte tickets teruggegeven.

Met de Universitaire Stichting naar een selectie van veertien hoogstaande concerten geeft u recht op een gunstige ledenprijs met belangrijke reductie (in abonnement of losse concerten) en het Concert met Cecilia Bartoli in 1ste of 2de cat. met een kleinere korting.

In het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus, volgt Bozar de veiligheidsmaatregelen van de overheid. Momenteel (september tot december ‘21) verkoopt Bozar enkel een gereduceerde capaciteit van de zaal (50%). Momenteel is de aankoop van plaatsen enkel mogelijk  in bubbels van één en twee plaatsen. Bozar evolueert mee met de meest recente maatregelen van de overheid en zorgt er voor dat uw bezoek in alle veiligheid kan doorgaan.
U mag uw aankoop doen zoals u wenst.  We proberen, samen met Bozar, de plaatsen te kiezen in overeenstemming met de COVID-maatregelen en de regels van BOZAR.

Voor het programma, klik deze link.

Om online in te schrijven, klik hier.

Leden die het wensen kunnen ook gebruik maken van onderstaand formulier om in te schrijven. We geven echter sterk de voorkeur aan online inschrijvingen zoals hierboven aangegeven.

 - (woensdag, 13 oktober, 2021 - 18:00)

In opvolging van de reis van Universitaire Stichting naar Sils Maria en de voorstelling van het boek Sils-Maria - ‘île bienheureuse’ pour Nietzsche” (P.A.Bloch), wordt op woensdag 13 oktober 2021 om 18 u. een causerie georganiseerd over het artikel “Friedrich Nietzsche, une pathobiographie basée sur une revue systématique de la littérature(Sculier J.-P.,  Flamée M., Durieux V. en Bloch P.-A. ),  gepubliceerd in het tijdschrift “Revue Médicale de Bruxelles” in het nummer van sept-okt 2019. 

Sprekers : Prof. J. P.Sculier (F) die spreekt over de ziekte zelf, in dialoog met Prof. M. Flamée (N en F) die commentaar geeft over de invloed van de ziekte van Nietzsche op zijn werk.

Deze causerie was voorzien in maart 2020, maar uitgesteld ten gevolge van de Covid 19 - crisis.

Causerie gevolgd door een hapje en een drankje. Per inschrijving is één exemplaar van het artikel voorzien.

Meer informatie over het onderwerp en de spreker.

Deelname: 25 € p.p. Inschrijven voor 6/10/2021. Inschrijvingsformulier.