Uitstap naar Gent - Planten, bloemen, kunst en een wetenschappelijk museum

Op woensdag 24 april organiseert de Universitaire Stichting voor de leden een uitstap naar de omstreken van Gent, met een wandeling in een Engelse tuin en bezichtiging van een mooie collectie kleurrijke azalea’s en rhododendronseen bezoek aan de kunstcollectie De Beir (nadruk op hedendaagse Belgische kunst met werken van Jef Geys, Jan Vercruysse, Jacques Charlier, Walter Swennen e.a.), een ontvangst en pick-nick op het terras van het landgoed “ter Heide” (Merelbeke), en een bezoek aan het Museum Morfologie van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Gent (de enige Vlaamse faculteit diergeneeskunde).

Het bezoek aan "Ter Heide" gaat door afwisselend in het Nederlands en het Frans, het bezoek aan het museum van de universiteit in het Nederlands. Het bezoek is vervroegd van mei naar april om de bloemen en planten in al hun pracht te kunnen zien.

Het bezoek aan "Ter Heide" wordt georganiseerd op uitnodiging van de heren Francis en Alexander De Beir, beiden leden van de Club van de Universitaire Stichting. Het landhuis “ter Heide”, een manor,  werd gebouwd rond 1880 door William Drory, een Engelsman die naar Gent kwam in 1845 om er het stadsgasnet aan te leggen. De tuinen en de azalea’s worden nog steeds beheerd en verzorgd door Diane Drory, zijn achterkleindochter.

Dr. Marjan DOOM zal ons rondleiden in het Museum Morfologie. Zij is aangesteld tot directeur van het Gents Universiteitsmuseum dat vanaf 2020 alle museale collecties van de Gentse universiteit zal bundelen. Zij zal ons tevens de doelstellingen en plannen van deze nieuwe organisatie toelichten. Meer informatie over het Museum Morfologie.

Prijs: 40 € per persoon (voor bezoeken, pick-nick en drank, en een gift aan de Hèlène De Beir Foundation)

De Hélène De Beir Foundation ijvert voor het recht op gezondheidzorg voor iedereen en is opgericht ter herinnering aan en ter ere van Hélène De Beir, die voor Artsen zonder Grenzen werkte in Afghanistan waar ze een tuberculosekliniek leidde. In 2004 werd haar wagen in een hinderlaag gelokt en werd ze vermoord op 29-jarige leeftijd. Meer informatie.

Praktisch

De deelnemers maken de verplaatsingen met eigen vervoer. Openbaar vervoer is praktisch niet mogelijk. Deelnemers die voor anderen een plaats in de auto willen aanbieden of met anderen willen meerijden, worden verzocht contact op te nemen met de Universitaire Stichting (Hilde Garmyn of Martine Lefever).

Afspraak om 10.50 u. op volgend adres: Van Laetestraat 1a, te Merelbeke.

Wegbeschrijving: komend van Brussel: Op de snelweg E40 van Brussel naar Oostende neemt u de afrit “Merelbeke” (na Erpe-Mere en Wetteren), neem onmiddellijk opnieuw rechts, na 50 meter, de afrit “Merelbeke” en op het einde van de afrit opnieuw rechts, richting Melle, enkel plaatselijk verkeer. Na 100 meter, het bos inrijden, en na 50 meter, aan de afgeknotte boom met camera, naar rechts, de aardeweg nemen. Dus: niet aarzelen: afrit Merelbeke en steeds consequent rechts aanhouden.