Voorbije activiteiten

De Universitaire Stichting organiseert tal van activiteiten voor de leden van de Club. In deze rubriek wordt een kort verslag gegeven van enkele voorbije activiteten.

 - (02 apr 2019)

De Koningin Elisabethwedstrijd, een evenement om te herontdekken

Ontmoeting met de Voorzitter van de Koningin Elisabethwedstrijd, de heer Jan Huyghebaert, op een 'meet and greet' op 2 april 2019 om 18u, met een hapje en een drankje, en  een gesprek over de vioolsessie 2019 waar jonge getalenteerde musici het beste van zichzelf geven in Flagey en het Paleis voor Schone Kunsten.

Opgericht in 1951 op initiatief van Hare Majesteit Koningin Elizabeth, werd de wedstrijd al snel een belangrijke internationale wedstrijd voor violisten, pianisten en componisten. In 1988 is de discipline voor zang toegevoegd, en in 2017 de cello. Gevestigd in Brussel, dankt de wedstrijd haar reputatie aan haar zeer strenge regels, maar ook aan de jury samengesteld van vooraanstaande musici en docenten met internationale faam.

De Koningin Elisabethwedstrijd heeft als belangrijkste doelstelling om jonge getalenteerde muzikanten te helpen bij de lancering van hun internationale carrière, door hen de mogelijkheid te bieden op te treden voor een groot publiek. Alle opvoeringen worden ook uitgezonden op radio, televisie en via internet.

De winnaars van de afgelopen 50 jaar brachten musici voort als Vladimir Ashkenazy, Gidon Kremer, Mitsuko Uchida, Vadim Repin, Frank Braley, en meer recentelijk, Nikolaj Szeps-Znaider, Marie-Nicole Lemieux, Sergey Khachatryan, Ray Chen, Boris Giltburg, Lukas Vondracek, Victor Julien Laferrière en Samuel Hasselhorn.

 - (02 apr 2019)

Geleid bezoek (N en F) aan de tentoonstelling "DUTCH SPRING: Portretten van Frans Hals - Een familiereünie", gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting.

De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het Portret van de familie Van Campen van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen, nadat het schilderij werd opgedeeld aan het begin van de 19de eeuw.

Tijdens de restauratie van het schilderij Drie kinderen met een bokkenwagen van Frans Hals uit de collectie van de KMSKB, werd een opmerkelijke theorie bevestigd: het werk maakte oorspronkelijk deel uit van een groter familieportret dat Hals schilderde voor lakenhandelaar Gijsbert Van Campen. Twee andere delen van het portret werden opgespoord in het Toledo Museum of Art (Ohio, VS) en een Europese privécollectie.

Het herenigde meesterwerk wordt geconfronteerd met de enige andere drie familieportretten van Frans Hals. Deze tweede reünie, eveneens een unicum, toont aan dat deze virtuoze kunstenaar ook in dit genre traditionele conventies doorbrak en daarmee bakens verzette in de westerse schilderkunst.

DUTCH SPRING

Na een langverwachte renovatie en in het kader van het Rembrandtjaar, openen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België de zalen gewijd aan de uitzonderlijke permanente collectie van de Hollandse School. Tegelijkertijd zetten twee tijdelijke tentoonstellingen het artistieke talent van Nederland verder in de kijker. (Her)ontdek de meester-schilders van de Gouden Eeuw, de familieportretten geschilderd door Frans Hals, en een kabinet met prachtige 18de-eeuwse tekeningen!

 - (26 mrt 2019)

Geleid bezoek (N/F) aan de tentoonstelling "Pictura loquens", samen met de voorstelling van enkele bijzondere werken van de bibliotheek, gevolgd door een "afternoon tea". Deze activiteit wordt georganiseerd op voorstel van en in samenwerking met de heer Charles Prion Pansius, lid van onze Club en vice-voorzitter van de Société royale des bibliophiles et iconophiles de Belgique.

De tentoonstelling Pictura loquens is opgevat als een ode aan sprekende beelden, zoals die werden gedrukt in oude boeken door uitgevers die actief waren in de Nederlanden en in Luik of vastgelegd in prenten van kunstenaars afkomstig uit die streken, van de vijftiende tot en met de achttiende eeuw. 
De Bibliotheca Wittockiana is het enige museum ter wereld dat hoofdzakelijk gewijd is aan de boekbindkunst. Men bewaart er een unieke verzameling boekbanden die een stijlevolutie tonen doorheen vijf eeuwen boekbinden, van de Renaissance tot de hedendaagse creaties.
Praktisch:
Plaats: Bibliotheca Wittockiana, Museum van Boekkunsten en Boekband, Bemelstraat 23, 1150 Brussel.
Bereikbaarheid met openbaar vervoer:
Metro lijn 1, halte 'Montgomery',
Tram 38 of 44, halte 'Jules César' of 'Chien vert'
Bus 36, halte 'Atlantique'.
 - (12 mrt 2019)

Lunch-debat met prof. Dr. Steven Van Hecke (Vergelijkende en Europese Politiek KU Leuven) en prof. Dr. Mario Télo (Département de Science Politique ULB).
Inleidingen in het Engels, discussie Ned/Fr/E.
Moderator prof. Laurent Van Depoele.

Volgende problematiek werd beproken:

1.     Welke is de mogelijke nieuwe samenstelling van het EP na het wegvallen van de Britse zetels en de gewijzigde zetelverdeling, vooral rekening houdende met de verwachte sterke opkomst van euro-sceptische, populistische en zelfs anti-europese partijen. Zal dank zij de samenwerking met “En Marche” van President Macron de ALDE-fractie  een belangrijkere rol spelen? Zullen deze mogelijke wijzigingen een einde maken aan het klassieke machtsoverwicht van christen-democraten (EVP) en sociaal-democraten (SED)? Blijft het concept van de “spitzenkandidaten” houdbaar rekening houdend met art. 17§7 van het EU-Verdrag waardoor theoretisch een clash kan ontstaan tussen de Europese Raad en het EP?

2.     Hoe stellen de belangrijkste Europese politieke formaties zich op met betrekking tot de key issues die de komende vijf jaar het Europese beleid zullen domineren : migratie, klimaat en vergroening van de economie, ecologie en sociaal beleid, buitenlands- en defensiebeleid,  een evolutie naar “meerdere Europa’s” (Hanzelanden, Visigrad landen…) en de aanpassingen van het Europese raderwerk….?

 - (31 jan 2019)

De leden van de Club van de Universitaire Stichting en hun partner werden uitgenodigd op de Nieuwjaarsreceptie op donderdag 31 januari 2019 om 17.30 u

Tijdens de receptie werd de 100e verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog in herinnering gebracht door een toespraak van Prof. Sophie De Schaepdrijver, met als titel "Van bezetting naar bevrijding? Bezet West- en Oosteuropa, 1918-1920".

Sophie De Schaepdrijver is titularis van de Walter L. and Helen P. Ferree leerstoel in moderne Europese geschiedenis aan The Pennsylvania State University (VS). Voor 2018-2020 is zij tevens als gasthoogleraar verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij is auteur van meerdere bekroonde werken over de Eerste Wereldoorlog. Haar meest recente boek is Gabrielle Petit: dood en leven van een Belgische spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog (Amsterdam-Antwerpen, 2018). In 2016 verleende Z.M. Koning Filip haar de titel van barones. 

Korte inhoud:
Veertig miljoen Europeanen beleefden de Eerste Wereldoorlog onder een militair bezettingsregime. Uitgestrekte delen van het continent, van Lille in het Westen tot Rostov in het Oosten, waren bezet. De ervaring van bezetten en bezetters vertoont veel parallellen tussen Oost en West. Maar een kloof opende zich bij de “bevrijding” – de term alleen al betekent iets heel anders in West- dan in Oosteuropa. Deze korte lezing gaat in op wat het einde van bezettingen voor beide delen van het continent betekende.

 - (30 jan 2019)

Met de Universitaire Stichting naar de Opvoering van "Ouder Kind" van Raven Ruëll en Bruno Vanden Broeche, in de Koninklijke Vlmaamse Schouwburg, op 30 januari 2019.

Gesproken taal: Nederlands. Geen ondertiteling.

Meer info:

Een jongen is opgegroeid 
Met verhalen
Verhalen van zijn vader
 
Op een heldere ochtend in januari 
Staat hij
Met een trillend blad papier
In zijn handen 
Aan de deur van zijn vaders 
Werkkamer 

Hij klopt aan
Hij hoort een diep en rustig
 ‘Ja’
En gaat naar binnen. 

Welke woorden dringen zich op als vele dingen die van waarde zijn, dreigen verloren te gaan? 
OUDER KIND is een dialoog over bloedbanden en verbeelding. 

 - (24 jan 2019)

Guerre et térébenthine, van Stefan Hertmans en Jan Lauwers met de Needcompany

Taal: FR - Boventitels: Ned/Eng

Jan Lauwers, bekend van het succesvolle De kamer van Isabella (2004), gaat een nieuwe uitdaging van formaat aan: de bewerking van een bekende, erkende en uitvoerig bekroonde tekst. De tekst van een vriend, bovendien. Stefan Hertmans baseerde zijn roman op de oude cahiers die zijn grootvader Urbain Martien hem vlak voor zijn dood toevertrouwde. Daarin beschreef Urbain de belangrijke momenten in zijn leven: de armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, de gruwel van de Eerste Wereldoorlog, zijn jonggestorven grote liefde, en ook zijn ideeën over de schilderkunst die hij beoefende. Die cahiers waren een uitlaatklep, een manier om zijn verdriet te overstijgen.

In zijn bewerking vertrouwt Jan Lauwers de centrale rol van de vertelster toe aan de fantastische Viviane De Muynck. Daarnaast wordt het verhaal ook voortgestuwd door muziek (componist Rombout Willems schreef een stuk voor piano, cello en viool), dans en beeld. De voorstelling is een beklijvende evocatie van het harde leven aan het begin van de 20ste eeuw en van de brutaliteit van de oorlog. Een wereld die niet meer bestaat.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (08 jan 2019)

Dans met Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas, B'rock Orchestra, Amandine Beyer) 

De zes Brandenburgse concerten (J.S. Bach)

Toen Anne Teresa De Keersmaeker in 1980 in New York aan Violin Phase werkte, speelde er naast de muziek van Steve Reich slechts één andere opname in de studio: de Brandenburgse Concerten van Bach. “Zijn muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” In de zes concerti grossi gebruikt Bach de instrumenten uit het barokorkest in verschillende, vaak gedurfde constellaties. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties. Na de creatie Mitten wir im Leben sind/Bach6cellosuiten en net als in Vortex Temporum (2013), benadert ze de muziek als partituur voor de dans, waardoor Bachs polyfonische meesterschap als het ware wordt belichaamd. De concerti worden live uitgevoerd door het barokensemble B’Rock. Violiste Amandine Beyer, met wie De Keersmaeker reeds de voorstelling Partita 2 maakte, neemt de muzikale leiding op zich.

 - (19 dec 2018)

Opera “Don Pasquale” (G. Donizetti)

“Ik hou ervan om te schitteren en grapjes te maken.” Aan het woord is de kokette Norina, het vrouwelijke personage dat centraal staat in Don Pasquale, Donizetti’s 64ste opera die een onafgebroken succes kent sinds zijn creatie in 1843. De ervaren theaterman herwerkte een bestaand libretto dat teruggaat op een aloud komisch thema: een oude vrijgezel wil trouwen om zijn erfenis veilig te stellen en wordt daarin op soms hilarische wijze tegengewerkt door een jong koppel dat door zijn plan dreigt benadeeld te worden. Hoewel Donizetti hier de bekende schema’s van de opera buffa toepaste, wist hij dankzij een strak plot, menselijke, geloofwaardige personages en melodieuze recitatieven deze farce naar een hoger niveau te tillen. Regisseur Laurent Pelly kruidt deze humor en wrange tederheid met een dosis surrealisme en brengt zijn bejubelde enscenering naar de Munt, samen met een nieuwe cast en onze muziekdirecteur Alain Altinoglu, voor een gedroomde afsluiter van 2018!

 - (29 nov 2018)

Geleid bezoek aan de Tentoonstelling "Beyond Klimt" in Bozar, gevolgd door een jachtdiner in de Universitaire Stichting.

Het einde van WOI en het Oostenrijks-Hongaarse Rijk betekende ook de revival van omvangrijke ontwikkelingen in de kunst. Politieke en economische verschuivingen brachten artistieke migraties, nieuwe ideeën en perspectieven op gang. Kunstenaars stampten nieuwe netwerken uit de grond, ontmoetten elkaar in kunstcentra en internationale verenigingen en communiceerden via tijdschriften over politieke grenzen heen. Ze plaatsten hun artistieke identiteit boven hun nationaliteit. In deze tentoonstelling bekijk je de Centraal-Europese gebieden in volle verandering door de blik van Gustav Klimt, Josef Capek, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, László Moholy-Nagy en 75 andere kunstenaars.

Pagina's