Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

 - (dinsdag, 11 september, 2018 - 16:30)

Debat in het kader van de Lezingencyclus "Met Prof. Louis Baeck op reis in het werelddorp", georganiseerd in samenwerking met Prof. Dirk Heremans.

Dinsdag 11 september 2018 om 16.30 u.: Debat (N/F/E): "Ontwikkelingssamenwerking, demografie en migratie"

(in relatie tot het boek van L. Baeck: “De wereld is ons dorp”  (1971) ).

moderator: Lode Berlage

inleiding: Mustapha Nabli
intervenante: Marijke Verpoorten en Stephan Parmentier

Debat gevolgd door een walking ocktail.

Inschrijving.

In dit debat zullen volgende vragen aanbod komen:

"Is de bevolkingsgroei in Afrika anders dan in andere delen van de wereld? Is er een verband tussen de bevolkingsgroei in Afrika en emigratie? Wat is het effect van economische ontwikkeling op de bevolkingsgroei en op emigratie? En kan ontwikkelingshulp een impact hebben op de economische groei en de inkomensverdeling in Afrika?"

 - (
maandag, 24 september, 2018 - 07:00 tot zondag, 30 september, 2018 - 22:30
)

De Universitaire Stichting stelt een reis voor naar de prachtige beboste valleien in Thuringen en Sachsen, de streek waar J.S. Bach geleefd en gewerkt heeft. We volgen zijn voetsporen, vanuit Eisenach, zijn geboorteplaats, toto in Erfurt, Arnstadt, Mühlhausen, Weimar, Köthen en tenslotte Leipzig: historische steden waar de herinnering aan Bach nog rondzweeft.  De geleide bezoeken worden zoveel mogelijk aangevuld door muziek en concerten.

Het (voorlopig) programma en het inschrijvingsformulier kunnen door onderstaande links gedownload worden.

 - (dinsdag, 2 oktober, 2018 - 20:00)

 Opera “Die Zauberflöte” (W.A. Mozart)

“De kracht heeft gewonnen en beloont de schoonheid en de wijsheid met een eeuwige kroon!” Met de verheerlijking van die deugden eindigt Die Zauberflöte, een werk dat zich sinds zijn creatie ontpopte tot een symbool van de Europese cultuur. Na zijn memorabele Parsifal en Orphée et Eurydice bij de Munt nodigt de regisseur Romeo Castellucci ons uit om tot het hart van dit meesterwerk van de Verlichting door te dringen. In zijn originele en uitdagende lezing is de triomf van de Zon – de allegorie van de deugden – een zowel verblindende als heilzame utopie. Dirigent Antonello Manacorda, die onlangs met Lucio Silla een jonge, onmiskenbaar toekomstgerichte Mozart liet horen, staat hem terzijde. “Meesterwerken laten nieuwe betekenissen zien wanneer men er nieuwe vragen aan stelt.” (Jean Starobinski) Wedden dat het duo Castellucci-Manacorda ons enkele geheimen onthult van dit door het brede publiek uiterst gewaardeerde meesterwerk?

Prijs voor Universitaire Stichting: cat 1 : 134 €  -  cat. 2 : 104 €

Geen plaatsen meer beschikbaar noch voor Cat. 1, noch voor Cat. 2.

 - (vrijdag, 12 oktober, 2018 - 20:00)

Dans “Sutra” (Sidi Larki Cherkaoui)

“In China werken en creëren, is op zoek gaan naar een ander deel van mezelf, een nog onbekend deel.” Sutra betekende voor Sidi Larbi Cherkaoui een nieuwe stap in de richting van zijn ‘wereld-œuvre’, een creatief universum dat nieuwsgierig is naar de meest diverse culturen, waarin hij voorlopige antwoorden zoekt op zijn existentiële vragen. Ditmaal doet de choreograaf een beroep op vijftien boeddhistische Shaolinmonniken, zelfverdedigingskunstenaars die hij waardeert om hun trefzekere, zuinige gebaren en hun originele, naar eenheid strevende perceptie van de ruimte en het lichaam. Voor Sutra neemt hij opnieuw de Britse beeldend kunstenaar Antony Gormley onder de arm. Die werkte eerder al mee aan Babel (words)Noetic en Icon, producties die onlangs nog in de Munt te zien waren. Gormley bedacht een inventieve en modulaire scenografie, die zijn belangstelling illustreert voor het lichaam en de plaats die het inneemt in de ruimte ... of in de leegte.

Prijs voor de Universitaire Stichting : cat. 1 : 47 € - cat. 2 : 37 €

Inschrijvingsformulier

 - (donderdag, 15 november, 2018 - 16:30)

Debat in het kader van de Lezingencyclus "Met Prof. Louis Baeck op reis in het werelddorp", georganiseerd in samenwerking met Prof. Dirk Heremans.

Donderdag 15 november 2018 om 16.30 u.: Debat (N/F):  "Global Finance"
(in relatie met L.Baeck: "De financiële systeemcrisis in geopolitiek  perspectief" Standpunt, juni 2009).

moderator: Dirk Heremans
inleiding: Paul De Grauwe
intervenanten: Peter Praet en Cynthia Van Hulle

Debat gevolgd door een walking cocktail.

Inschrijving.

Professor Louis Baeck had een eigen kijk op de turbulente financiële wereld en de financiële systeemcrisis.
In zijn laatste geschriften over “Systeemverandering in de wereldeconomie en speculatieve bubbels” (2008) en “De financiële systeemcrisis in geopolitiek perspectief” (2009) plaatste hij tal van kritische vraagtekens bij de exuberante turbo van de artificiële financialisering van ons bestel (de alchemie van financiële innovaties, rommelkredieten en transformatie van banken) en uiteindelijk ook bij het dominante neo-liberale Angelsaksische financiële model (maximalisatie korte termijn aandeelhouderswinst, macht van grote institutionele beleggers, financiële deregulering).

De globale financiële wereld confronteert ons vandaag met een aantal trilemma’s. Niet tegelijk verwezenlijkbaar zijn:

  • stabiele wisselkoersen, nationale geldpolitiek, en vrije financiële kapitaalstromen;
  • financiële stabiliteit, nationale financiële regelgeving en toezicht, en wereldwijde financiële integratie.

Dit alles roept interessante vragen op voor een debat over de fundamenten, werking en toegevoegde waarde van ons mondiaal financieel systeem.

  1. Na 10 jaar financiële crisis lijkt de economie volledig hersteld en flaneren de financiële markten weer op ongekende hoogtes? Nochtans blijven er kritische stemmen zoals recent: banken dienen meer gecontroleerd dan kerncentrales (MartinWolff); het financieel systeem is als een cockpit zonder piloot (Joris Luyendijck)?  Gaat de herregulering van banken en hervorming van financiële markten ver genoeg of kan een diepe financiële crisis zich herhalen?
  2. Blijft de monetaire en financiële stabiliteit niet bedreigd door de grote internationale betalingsonevenwichten in een "global finance" wereld?  T.o.v. de gevaren van destabiliserende kapitaalstromen en valutaoorlogen terug naar wereldwijde monetaire en financiële afspraken? Welke verantwoordelijkheden voor surpluslanden (China, Zuid-Korea, Duitsland)?
  3. Welke reële toegevoegde waarde van de exuberante “financialisering” van de economie met geopolitieke weerbots? Terug naar een bescheidener financiële sector, terug in dienst van de reële economie en maatschappelijke welvaart? Vraagtekens bij het dominante Angelsaksische neo-liberale financiële kapitalisme?
  4. Nieuwe uitdagingen van “FIN TECH” innovaties en “BIG DATA” in het digitale tijdperk voor banken en financiële stabiliteit?
 - (woensdag, 19 december, 2018 - 20:00)

Opera “Don Pasquale” (G. Donizetti)

“Ik hou ervan om te schitteren en grapjes te maken.” Aan het woord is de kokette Norina, het vrouwelijke personage dat centraal staat in Don Pasquale, Donizetti’s 64ste opera die een onafgebroken succes kent sinds zijn creatie in 1843. De ervaren theaterman herwerkte een bestaand libretto dat teruggaat op een aloud komisch thema: een oude vrijgezel wil trouwen om zijn erfenis veilig te stellen en wordt daarin op soms hilarische wijze tegengewerkt door een jong koppel dat door zijn plan dreigt benadeeld te worden. Hoewel Donizetti hier de bekende schema’s van de opera buffa toepaste, wist hij dankzij een strak plot, menselijke, geloofwaardige personages en melodieuze recitatieven deze farce naar een hoger niveau te tillen. Regisseur Laurent Pelly kruidt deze humor en wrange tederheid met een dosis surrealisme en brengt zijn bejubelde enscenering naar de Munt, samen met een nieuwe cast en onze muziekdirecteur Alain Altinoglu, voor een gedroomde afsluiter van 2018!

Prijs voor de Universitaire Stichting: cat. 1 : 134 € - cat. 2 : 104 €

Inschrijvingsformulier

 - (dinsdag, 8 januari, 2019 - 20:00)

Dans met Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas, B'rock Orchestra, Amandine Beyer) 

De zes Brandenburgse concerten (J.S. Bach)

Toen Anne Teresa De Keersmaeker in 1980 in New York aan Violin Phase werkte, speelde er naast de muziek van Steve Reich slechts één andere opname in de studio: de Brandenburgse Concerten van Bach. “Zijn muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” In de zes concerti grossi gebruikt Bach de instrumenten uit het barokorkest in verschillende, vaak gedurfde constellaties. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties. Na de creatie Mitten wir im Leben sind/Bach6cellosuiten en net als in Vortex Temporum (2013), benadert ze de muziek als partituur voor de dans, waardoor Bachs polyfonische meesterschap als het ware wordt belichaamd. De concerti worden live uitgevoerd door het barokensemble B’Rock. Violiste Amandine Beyer, met wie De Keersmaeker reeds de voorstelling Partita 2 maakte, neemt de muzikale leiding op zich.

Prijs voor de Universitaire Stichting : cat .1 : 47 € - cat. 2 : 37 €

Inschrijvingsformulier

 - (donderdag, 16 mei, 2019 - 18:00)

Opera “Tristan & Isolde” (R. Wagner)

“Aangezien ik in mijn leven nooit echt het liefdesgeluk heb ervaren, wil ik een gedenkteken oprichten voor deze mooiste aller dromen, een werk waarin van begin tot einde deze liefde volledig tot uitdrukking kan komen”, zo schreef Richard Wagner aan Franz Liszt in december 1854. In die periode maakte hij de eerste schetsen voor Tristan und Isolde. Wagner vatte zijn opera op als een omvattende dialoog van twee geliefden, Tristan van Cornwall en de Ierse prinses Isolde, die aan koning Marke wordt uitgehuwelijkt. Tristan und Isolde is Wagners hymne aan de liefde en aan de dood, waarmee hij resoluut nieuwe wegen insloeg op harmonisch, melodisch en esthetisch vlak. Met beeldend kunstenaar Alexander Polzin ambieert Ralf Pleger, gelauwerd cineast van innoverende muziekfilms, een onderdompeling in de wagneriaanse verbinding van tekst en muziek. Een concept dat Alain Altinoglu alle ruimte biedt om deze partituur in zijn kosmische dimensie te laten weerklinken.

Prijs voor de Universitaire Stichting: cat. 1  : 144 € - cat. 2 : 119 €

Inschrijvingsformulier